W oparciu o stworzony przez nas wiosną 2020 Transformator kultury stworzyliśmy cykl 6 webinarów poświęconych temu, jak organizować i prowadzić projekty, wystawy i inne wydarzenia kulturalne w sieci oraz promować
W naszej współpracy z instytucjami kultury i twórcami często prowadzimy warsztaty i szkolenia, podczas których wyjaśniamy, jak działają licencje Creative Commons i w jaki sposób
Przetwarzanie cudzej twórczości to mechanizm tak stary, jak sama kultura. Trudno bez niego wyobrazić sobie większość sfer życia. Jednak ramy, w jakich jest to dozwolone
Centrum Cyfrowe oraz Creative Commons Polska od niemal dekady pomagają instytucjom kultury wdrażać nowe, otwarte modele dzielenia się cyfrowym dziedzictwem kultury. W nadchodzących latach publiczne
In 2013 the European Union amended the Directive on Public Sector Information, establishing the principle that all available information produced and collected by public sector
Internet jest często przedstawiany jako wirtualny byt, który sprawia, że ludzie nie odwiedzają instytucji kultury, nie korzystają z ich oferty. Badania uczestnictwa w kulturze, w
Myśląc o otwartości w sektorze dziedzictwa, być może powinniśmy mówić raczej o otwierającym się niż otwartym GLAM-ie. Znajdujemy się aktualnie w środku procesu, który dokonuje się w wielu instytucjach kultury
To the employees of an institution, implementation of the open model often appears as a complex process, which consists of different challenges, primarily legal and
Raport z badań Na przestrzeni ostatnich lat, przeprowadzono na szeroką skalę digitalizację zasobów polskich instytucji kultury. Celem badania była ewaluacja tego procesu z punktu widzenia standardów (prawnych i technologicznych)
Instrukcja dla instytucji, które chciałyby udostępniać swoje zasoby w domenie publicznej oraz osób, które chciałyby z takich zasobów skorzystać. [gview file="http://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/334/PDM manual.pdf?sequence=1.pdf"]
Instrukcja dla instytucji, które chciałyby przenieść swoje zasoby do domeny publicznej oraz osób, które chciałyby z takich zasobów skorzystać na zasadach Creative Commons Zero.
Instrukcja wyjaśniająca zasady praw autorskich, swobody użytkowania, domenę publiczną oraz licencje Creative Commons. [gview file="https://otwartakultura.org/wp-content/uploads/sites/15/2017/05/TOOLKIT-prezentacja-ogólna.pdf"]
Czy muzealium jest utworem? Instrukcja dla instytucji kultury dotycząca wyzwań w rozwoju technologii i misji publicznych instytucji. [gview file="https://otwartakultura.org/wp-content/uploads/sites/15/2017/05/TOOLKIT-instytucje-kultury.pdf"]
„Czy mogę skorzystać z tego utworu?” Instrukcja dla pracowników przemysłów kreatywnych wyjaśniająca zagadnienia swobody użycia i domeny publicznej. [gview file="http://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/336/TOOLKIT-%20przemys%C5%82y%20kreatywne.pdf?sequence=1.pdf"]
Specyfikacja – czym jest, do czego służy, jak ją przygotować oraz kto i dlaczego powinien ją opracować. Sylwia Żółkiewska Instytucje kultury i organizacje pozarządowe coraz
Karol Piekarski gościnnie Czym różnią się kilkutomowe powieści Tołstoja lub Sienkiewicza od sieciowych repozytoriów gromadzących terabajty danych na temat sztuki, historii i kultury? Jedne i
Sławek Czarnecki gościnnie Czy otwartość sprzedaje? Z pewnością nie musi, bo postulat otwierania instytucji kultury ma wystarczająco mocny fundament. To idea zapewnienia dostępu do dóbr
Kamil Śliwowski Muzeum Narodowe Nowej Zelandii (Te Papa Tongarewa) jest niezwykle ciekawą instytucją – nie tylko ze względu na swoją kolekcję, ale także postawę wobec
Kamil Śliwowski W książce (i filmie) „Marsjanin” [uwaga spoiler!], której główny bohater utknął na Marsie, jego pracodawcy na ziemi w obawie przed skandalem myślą o
Ewa Majdecka W tej bibliotece znajdziecie nie tylko skany książek. Polona to skarbiec z wieloma niespodziankami, które odkrywa przed nami Biblioteka Narodowa. Czy masz ochotę
Aleksandra Janus Ktokolwiek wypowiada się na temat otwartości w sektorze kultury, z trudem obejdzie się bez przywołania przykładu holenderskiego Rijksmuseum. A Rijksmuseum niewątpliwie na tym korzysta. Dlatego
Aleksandra Janus W 2015 roku w Manchesterze odbyła się konferencja FUTURE EVERYTHING, podczas której Europeana Creative wyłoniła także zwycięzców Europeana Creative Design Challenge. Konkurs miał na
Wikipedyści przy pracy – Przykuta & Ludmiła Pilecka, autor: Adokador, źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wikipedy%C5%9Bci_przy_pracy_-_Przykuta_%26_Ludmi%C5%82a_Pilecka.jpg, CC BY-SA 3.0. Ewa Majdecka GLAM-Wiki to platforma współpracy pomiędzy Wikipedią a
Aleksandra Janus Za domenę publiczną uznajemy dobro wspólne: zbiór utworów, z których każdy może korzystać bezpłatnie i wyłącznie z ograniczeniami wynikającymi z autorskich praw osobistych,
Aleksandra Janus Co może zrobić muzeum, które chciałoby, aby jego kolekcja była rzetelnie opisana na Wikipedii, choć jednocześnie nie ma Wikipedysty wśród swoich pracowników? Może
Dlaczego warto dbać o dostępność cyfrowych kolekcji? Oddajemy w Wasze ręce tłumaczenie wybranych fragmentów antologii Sharing Is Caring. Openness and sharing in the cultural heritage sector, zredagowanej
Animacja edukacyjna wyjaśniająca w prosty sposób zasady publikowania treści w oparciu o licencje Creative Commons. https://www.youtube.com/watch?v=ouQowkWRlmA Film powstał w ramach projektu Spółdzielnia “Wiedza”, wyrastającego z doświadczenia Centrum
Nagranie gościnnego wykładu Michaela Petera Edsona o cyfrowej strategii w zmieniającym się świecie. https://www.youtube.com/watch?v=beFXLsWMU6Q