
Tydzień temu we współpracy z agencją Up&More zorganizowaliśmy warsztaty dla pracowników instytucji kultury z promocji aplikacji mobilnych oraz angażowania użytkowników. Szkolenie uzupełniało działania Pracowni Otwierania Kultury z zakresu projektowania, budowania i promowania narzędzi cyfrowych dla kultury.
Po co użytkownikom aplikacje?
Wraz z ekspertami z Up&More dyskutowaliśmy o powodach, które sprawiają, że ludzie sięgają po nowe aplikacje mobilne. Głównym powodem pobierania aplikacji jest specyficzna potrzeba, zadanie do wykonania (np. osoba potrzebująca znaleźć trasę, ściąga aplikację Jakdojade). Z drugiej strony, 1/5 użytkowników jest skłonna pobrać aplikację po zobaczeniu interesującej reklamy. Wielu opiera się również na rekomendacjach znajomych.
Warto też pamiętać, że wielu aplikacji nigdy nie spotyka ten zaszczyt – ponad połowa apek dostępnych w Play Store i App Store nigdy nie została ściągnięta! Ponadto, samo ściągnięcie nie znaczy jeszcze, że uwagę użytkownika uda nam się utrzymać – w czasie pierwszych trzech dni korzystania z aplikacji odpływa 77% aktywnych użytkowników, a 23% otwiera aplikację tylko raz.
Jak stworzyć atrakcyjną aplikację?
Zaprojektowanie przyjaznej, łatwej w obsłudze aplikacji to nieoczywiste zadanie. Eksperci podzielili się z nami kilkoma podstawowymi radami, które pomogą zminimalizować ryzyko stworzenia nieprzyjaznego użytkownikowi narzędzia:
- Od razu po otwarciu powinno być oczywiste, czemu służy aplikacja, jakie działanie umożliwia
- Jeśli prosisz użytkownika o rejestrację, wytłumacz, jaki jest jej cel
- Pole wyszukiwania powinno być zawsze widoczne
- Udostępnij opcje sortowania i filtrowania produktów
- Użytkownicy potrzebują różnorodnych sposobów płatności
- Gdy pytasz o wyrażenie zgody – wyjaśnij do czego jest Ci potrzebna
Osoby zainteresowane marketingiem, promocją, analityką związaną z aplikacjami mobilnymi oraz produkcją aplikacji, zachęcamy do pobrania pełnej prezentacji:
Zdjęcie tytułowe: Murnau Mountain Landscape with Church, Wassily Kandinski, domena publiczna, źródło: Wikimedia Commons