W swojej praktyce zawodowej Michael Edson również traktuje otwartość jako ważny element myślenia o roli i misji instytucji kultury w XXI wieku. Podczas spotkania opowiedział nie tylko o swoim spojrzeniu na możliwe przenikanie się tych zagadnień, ale też o procesie wypracowywania strategii cyfrowej dla Smithsonian Institution, w którym otwartość odegrała istotną rolę (poczynając chociażby od tego, że cały proces prowadzony był na Wiki). Relację z tego spotkania możecie znaleźć na blogu Centrum Cyfrowego.
Otwartość jako element myślenia strategicznego
W naszej pracy na rzecz większej otwartości instytucji kultury oraz – co za tym idzie – większej dostępności ich zasobów (dla celów edukacyjnych, twórczych i komercyjnych) strategie cyfrowe stanowią ważny punkt odniesienia. Współpracując z instytucjami kultury staramy się zawsze wychodzić od misji oraz proponować myślenie o otwartości jako część strategii – narzędzie do osiągnięcia istotny z perspektywy danej instytucji celów. Wierzymy, że otwartość można postrzegać jako środek do ich osiągnięcia oraz że wdrażanie jej jest prawdziwie efektywne i sensowne tam, gdzie odpowiada zarówno na potrzeby samej instytucji, jak i jej publiczności.
Dlatego modelu pracy z instytucjami, który przyjęliśmy, pierwszym etapem jest rozpoznanie nie tylko specyfiki i charakteru instytucji i posiadanej przez nią kolekcji, ale także przyjrzenie się jej misji oraz sposobom, w jaki jest pojmowana przez pracowników. Zastanawiamy się także nad tym, co z niej wynika dla odbiorców danej instytucji. Następnie dopiero przechodzimy do procesu rozpoznania statusu prawnoautorskiego kolekcji, stanu digitalizacji, zakresu udostępnienia, jakości metadanych oraz sposobów oznaczeń. Praca nad zdefiniowaniem tej sytuacji i opracowaniem rekomendacji dla konkretnych grup zasobów zawsze odpowiadać musi celom i założeniom wynikającym z misji. Jesteśmy przekonani, że tego rodzaju proces jest dobrą okazją do namysłu nad strategią cyfrową, która ułatwi instytucji wyznaczenie sobie właściwego kursu na kolejne lata.